śruby wału korbowego

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • wojte.n
    Classic
    • 2015
    • 3

    śruby wału korbowego

    No pewnie że dam znac
    Chociaz ja nieoklejony i nie Octavia :P

    [ Dodano: Nie 13 Mar, 16 19:36 ]
    Jak bedziesz wiedział gdzie dokładnei będziesz to daj znac
  • czesiek24
    Classic
    • 2013
    • 11
    • Octavia I (1U2)
    • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

    #2
    śruby wału korbowego

    witam.
    mam pytanie dotyczące śrub koła pasowego wału korbowego.
    czy mogę te cztery śrubki zastąpić zwykłymi śrubami sześciokątnymi (M8 x 37)bo oryginały na wewnętrzny torx niestety mi się zjechały.

    Komentarz

    • samtech84
      Elegance
      • 2008
      • 988
      • Octavia I (1U2)
      • ALH 1.9 TDI VP 90 KM

      #3
      Jeśli długość będzie taka sama, a twardość będzie miała 10,9 to tak.

      Komentarz

      • ajoter
        Ambiente
        • 2012
        • 152
        • Octavia II (1Z3)
        • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

        #4
        Ja bym wybrał jednak śrubę o własność 12,9 ma ciut lepsze własności mechaniczne Rm i Re od 10.9

        Komentarz

        • czesiek24
          Classic
          • 2013
          • 11
          • Octavia I (1U2)
          • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

          #5
          Zamieszczone przez samtech84
          Jeśli długość będzie taka sama, a twardość będzie miała 10,9 to tak.
          a nie można trochę krótszej M8x35 zamiast M8x37 ?

          Komentarz

          • ajoter
            Ambiente
            • 2012
            • 152
            • Octavia II (1Z3)
            • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

            #6
            W śrubach ważna jest własność mechaniczna jak również długość która określa Ci wytrzymałość śruby. Dla śruby M8 i klasy 10,9 minimalna głębokość wkręcenia dla Rm >800 wynosi 1,2d czyli coś około 10mm. Ale tak na logikę to nie wkręcisz 10 mm śruby tylko więcej :P bo w tym przypadku masz obciązenia dynamiczne. Zakładając ze oryginalne śruby mają długość L=37 to na taka długość zostało to wszystko wyliczone choc przy L=35 nie musi (ale może)się nic stac.

            Komentarz

            • kapi
              L&K
              • 2009
              • 1174
              • Fabia combi

              #7
              a jaki problem podjechać do ASO i zakupić fabryczne ? na pewno są dodatkowo pokryte klejem.
              koszt pewnie żaden w porównaniu z uniknięciem problemów w przyszłości.
              zastąpić się wszystko da. pytanie - czy warto.

              Zamieszczone przez ajoter
              Jeśli długość będzie taka sama, a twardość będzie miała 10,9 to tak.
              czy na pewno lepiej jest dać "twardsze" śruby ?
              temat rzeka.
              skoro np. były 8.8 to warto to zachować by nie rozwalić np. koła zamachowego lub innego elementu a zetnie tylko śruby ?

              podtrzymuję moje pierwsze zdanie. - wole oryginał.

              btw - torx ( spline) zostały opracowane po to, by tą samą śrubę dokręcić większym momentem bez jej uszkodzenia, ponieważ siła jest przyłożona prostopadle do powierzchni.
              rozważcie to.... :!:
              OII sprzedana


              Następca dużej czarnej - Mała czarna MC 1Z1Z

              Komentarz

              • ajoter
                Ambiente
                • 2012
                • 152
                • Octavia II (1Z3)
                • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                #8
                Zamieszczone przez kapi
                czy na pewno lepiej jest dać "twardsze" śruby ?

                temat rzeka.

                skoro np. były 8.8 to warto to zachować by nie rozwalić np. koła zamachowego lub innego elementu a zetnie tylko śruby ?
                Na pewno lepiej niż dawać gorsze, ale trzeba mieć pewność jakiej klasy śruby były oryginalnie zamontowane. Nie rozumiem za bardzo jak śruba twardsza może rozwalić koło. Twardsze czy nie moim zdaniem może mieć to znaczenie w przypadku materiałów które poddawane są obróbce cieplno chemicznej w celu polepszenia własności np twardości a dopiero później taki materiał jest obrabiany. Im materiał będzie twardszy tym trudniej będzie go później obrobić. Jeśli by się coś działo to chyba lepiej by było jakby śruby wytrzymała niż odwrotnie. Bo mamy czas na reakcje. Fakt faktem niezależnie jakie śruby byśmy dali i w przypadku spokojniej jazdy jak by pourywało śruby czy to na kole pasowym/zamachowym to mamy totalna roz...duche w komorze silnika :twisted:
                Pojdę trochę dalej jeśli chodzi o śruby klasowe. Każdy dostawca/producent takich śrub powinien mieć atesty na takie śruby. Dopiero wówczas mamy pewność że taka śruba to co ma wybite na "łbie" taką klase dotrzymuje. Generalnie śruby dobiera się do maks. momentu jaki maja przenieść. Jeśli z obliczeń wychodzi Ci że min klasa 8.8 wytrzyma obciążenia to ok. Ale moim zdaniem dając klasę wyżej to nic nie powinno się stać.
                Dokładnie temat rzeka, można gadać i gadać tak jak z olejami :diabelski_usmiech

                Zamieszczone przez kapi
                podtrzymuję moje pierwsze zdanie. - wole oryginał.
                Jestem tego samego zdanie jeśli nie mamy żadnych śrub to lepiej iść i kupić oryginały i zrobić tak jak fabryka przykazała. Różnice sa jakies pewnie groszowe.
                Zamieszczone przez kapi
                ponieważ siła jest przyłożona prostopadle do powierzchni.
                no no siła razy ramie :P A tak na poważnie to jeśli dobrze pamiętam to wówczas pojawia się nam taki twor jak siła nacisku która właśnie oddziałuje prostopadle do tej powierzchni.
                O spline się nie wypowiadam bo nie wiem czy zostały one specjalnie opracowane czy nie.

                Hymm a kolega Czesiek24 chciał tylko wiedzieć czy może zastosować krótsze śruby :twisted:

                Komentarz

                • robreg
                  L&K
                  • 2010
                  • 1195
                  • Octavia I (1U2)
                  • AXP 1.4 MPI 75 KM

                  #9
                  ajoter, chodzi o przypadek, kiedy twardsza niz nominalnie sruba, zamiast sama sie uszkodzić, wyjdzie z elementu obciazanego z wspolpracujacym gwintem. ;-)

                  [ Dodano: Wto 13 Sty, 15 18:47 ]
                  Ps wiedza nie szkodzi. Nie mozna jej miec zbyt wiele... :wink:
                  Pozdrawiam, Robreg.
                  ----
                  furmanka.blogspot.com fan ;-)

                  Komentarz

                  • kapi
                    L&K
                    • 2009
                    • 1174
                    • Fabia combi

                    #10
                    Zamieszczone przez ajoter
                    ... a kolega Czesiek24 chciał tylko wiedzieć czy może zastosować krótsze śruby
                    no - zawsze jakiś "problem" wywołuje konstruktywną dyskusję na jakiś tam temat.
                    robreg, chciałbym dodać, że twardsza śruba szybciej pęknie niż zacznie pracować "na rozciąganie" jak została klasowo dobrana do danego mechanizmu.
                    w przypadku dociągnięcia koła pasowego raczej ważniejsze jest wywołanie nacisku od dokręcenia śrub (ważny moment dokręcenia wcześniej wywołany przez ajoter, ) a jeśli podłoże jest słabe ( np. aluminium) to może "wyjść z gwintem" jak sławne przednie wahacze w Fabii1
                    dlatego projektanci samochodów częściej niż inni projektanci maszyn stosują takie rozwiązania.

                    poszukam w swoich zasobach karty dot. Torx / Spline i wkleję dla zobrazowania różnic do zwykłych śrub. :!:

                    Polskie opracowanie : plik PDF - analiza

                    na szybko - .> link do materiałów technicznych<
                    a tu : ostrzeżenie dla stosowania śrub 10.9

                    Zamieszczone przez ajoter
                    Jeśli z obliczeń wychodzi Ci że min klasa 8.8 wytrzyma obciążenia to ok. Ale moim zdaniem dając klasę wyżej to nic nie powinno się stać.
                    zupełnie się z tym nie zgodzę - całkowicie zmienia się własność plastyczna takiej śruby zmieniając charakterystykę jej pracy - w warunkach "warsztatowych" stosuje się co jest pod ręką ( jak wyżej kolega napisał), ALE - na etapie projektowym / produkcyjnym takie zagranie było by traktowane jak sabotaż dla nowej maszyny. poza tym śruby 10.9 są droższe w zakupie. jednostkowe ceny nie odgrywają wielkiej różnicy, ale zakup "skrzynki" lub innego dużego opakowania już jest odczuwalny.

                    kapi napisał/a:
                    podtrzymuję moje pierwsze zdanie. - wole oryginał.

                    Jestem tego samego zdanie jeśli nie mamy żadnych śrub to lepiej iść i kupić oryginały i zrobić tak jak fabryka przykazała.
                    no właśnie.
                    OII sprzedana


                    Następca dużej czarnej - Mała czarna MC 1Z1Z

                    Komentarz

                    • ajoter
                      Ambiente
                      • 2012
                      • 152
                      • Octavia II (1Z3)
                      • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                      #11
                      kapi, Dziek za materiały poczytam sobie.

                      Mogę jeszcze polecić artykuł na temat samego >>Połaczenia śrubowego<<

                      Zamieszczone przez kapi
                      ajoter napisał/a:
                      Jeśli z obliczeń wychodzi Ci że min klasa 8.8 wytrzyma obciążenia to ok. Ale moim zdaniem dając klasę wyżej to nic nie powinno się stać.

                      zupełnie się z tym nie zgodzę - całkowicie zmienia się własność plastyczna takiej śruby zmieniając charakterystykę jej pracy - w warunkach "warsztatowych" stosuje się co jest pod ręką ( jak wyżej kolega napisał), ALE - na etapie projektowym / produkcyjnym takie zagranie było by traktowane jak sabotaż dla nowej maszyny. poza tym śruby 10.9 są droższe w zakupie. jednostkowe ceny nie odgrywają wielkiej różnicy, ale zakup "skrzynki" lub innego dużego opakowania już jest odczuwalny.
                      Musze przyznać Ci racje w mojej wypowiedzi nie uwzględniłem kilku ważnych aspektów przy obliczaniu śrub. Licząc połączenie trzeba uwzględnić również materiały z których są wykonane elementy do złączenia - czyli to oczym wpsomniałes tu:
                      Zamieszczone przez kapi
                      jeśli podłoże jest słabe ( np. aluminium) to może "wyjść z gwintem"
                      Bo inaczej zachowa sie śruba twarda w materiale miekkim jak i odwrotnie przy określonym typie obciązenia. Trzeba jeszcze dodac ze dla śrub o okreslonych własnościach są różne moment dokrecenia jak równiez trzeba sam moment dokręcenia/napiecia wstepnego śruby jast tez zalezy od materialu elementów łączonych.

                      Przy obliczaniu połączeń i nie tylko tego, dodatkowo trzeba jeszcze uwzględnić wspołczynnik bezpieczeństwa. I zawsze jest lepiej nie liczyc czegoś na styk tylko zachowac jakiś zapas.

                      Komentarz

                      • kapi
                        L&K
                        • 2009
                        • 1174
                        • Fabia combi

                        #12
                        jak wspomniałem wcześniej, wklejam strony PDF których na sieci nie znalazłem :
                        :arrow: > zalecenia - torx <
                        OII sprzedana


                        Następca dużej czarnej - Mała czarna MC 1Z1Z

                        Komentarz

                        • czesiek24
                          Classic
                          • 2013
                          • 11
                          • Octavia I (1U2)
                          • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                          #13
                          no to się rozpętała dyskusja.
                          chciałem tylko dowiedzieć się czy można zastosować zamiennik bo nie swędzi mnie wydać prawie 18zł. za jedną śrubę (febi),jak w linku:
                          Sklep motoryzacyjny Inter Cars ➤ największy sprzedawca części samochodowych oraz opon. W ofercie posiadamy ponad 2 mln części! Sprawdź naszą ofertę!

                          zaś zamiennik za 3zł to może być produkt z dalekiego wschodu?
                          dla tego pytam czy nie lepiej kupić zwykłe śruby o odpowiedniej twardości 10,9 i 2mm. krótsze ale polskiego producenta?

                          Komentarz

                          • kapi
                            L&K
                            • 2009
                            • 1174
                            • Fabia combi

                            #14
                            info z dziś z ASO - sztuka - ok. 3,50. PLN brutto.
                            polecam kontakt : [email protected]
                            salon Ruda Śląska.
                            OII sprzedana


                            Następca dużej czarnej - Mała czarna MC 1Z1Z

                            Komentarz

                            Pracuję...